Poruchy příjmu potravy - jak je poznat a řešit?

Poruchy příjmu potravy neboli PPP jsou složitým a závažným problémem, který může ovlivnit kohokoliv, bez ohledu na věk, pohlaví nebo sociální postavení. Možná si říkáte, proč se o tom tolik mluví? Protože dopady těchto poruch nejsou jen fyzické, ale i psychické, a mohou mít devastující účinky na život jednotlivce a jeho blízkých. V dnešním článku se dozvíte o poruchách příjmu potravy, zjistíte jejich příznaky a naučíte se, jak předcházet jejich vzniku

 

Co jsou poruchy příjmu potravy?

PPP zahrnují různé stavy charakterizované nezdravým vztahem k jídlu a tělesnému vzhledu. Patří sem nejen nadměrné omezování jídla, ale i přejídání, nekontrolovatelné záchvaty jídla a další chování, které negativně ovlivňuje fyzické i psychické zdraví.

 

 

Jaké jsou druhy poruch příjmu potravy?

Anorexie

Anorexie nervosa je možná nejznámější porucha příjmu potravy. Lidé trpící anorexií se snaží drasticky omezovat příjem kalorií, často se vystavují intenzivní fyzické aktivitě a mají extrémní strach z přibírání na váze. Všechno toto chování vede k nebezpečnému úbytku váhy a vážným zdravotním komplikacím.

 

Bulimie

Bulimie nervosa se projevuje opakovanými epizodami přejídání, po kterých následují pokusy o „vyčištění“ těla, často prostřednictvím zvracení, nadměrného cvičení nebo použití laxativ. Lidé s bulimií během takových epizod nad sebou často ztrácí kontrolu a doprovází je silný pocit viny nebo studu

 

Přejídání

Porucha přejídání se vyznačuje opakovaným přejídáním bez následných očistných metod. Lidé trpící touto poruchou mohou jíst,  i když nejsou hladoví a jídlo často konzumují velmi rychle. což může vést k obezitě a souvisejícím zdravotním problémům.

 

Ortorexie

Ortorexie není oficiálně uznávaná jako samostatná porucha příjmu potravy, ale stále více odborníků ji bere vážně. Jedná se o nezdravou posedlost zdravým stravováním, která může vést k významným nutričním nedostatkům a sociální izolaci

 

Bigorexie

Bigorexie, známá také jako svalová dysmorfie nebo obrácená anorexie, je porucha příjmu potravy vyznačující se obsesí nabíráním svalové hmoty. Lidé trpící bigorexií mají zkreslený pohled na své tělo a často se cítí nedostatečně svalnatí, i když ve skutečnosti mají normální nebo nadprůměrně vyvinutou svalovou hmotu

 

Jiná specifická porucha příjmu potravy (EDNOS)

EDNOS (Eating Disorder Not Otherwise Specified) je termín používaný pro popis poruch příjmu potravy, které nesplňují přesně kritéria pro anorexii nebo bulimii, ale stále mají závažný dopad na zdraví a kvalitu života jedince.

 

 

Jak rozpoznat poruchy příjmu potravy

Příznaky PPP mohou být u každého jedince různé, nemusí být přítomny všechny nebo se jich může potkat více. Níže zmíněné příznaky jsou ty nejčastější. Pokud se u vás nebo někoho blízkého vyskytuje jeden z níže uvedených příznaků, neznamená to nutně, že máte PPP. Důležité je také vyloučit další nemoci či psychické obtíže

-výrazný úbytek na váze nebo přibývání na váze

-únava

-závratě 

-poruchy menstruace u žen 

-suchá kůže

-lámavé vlasy a nehty 

-problémy se zuby 

-silná úzkost, deprese

-nízké sebevědomí 

-obsese jídlem a tělesný vzhledem 

-pocity viny nebo hanby spojené s jídlem a stravovacími návyky

-změny v chování 

-vyhýbání se společným jídlům, tajne jezení 

-neustálé kontrolování váhy a extrémní cvičení 
 
 Popis obrázku

-může dojít ke stáhnutí z rodinného a společenského života

 

Psychika jako rizikový faktor vzniku PPP

Osobnostní vlastnosti jako perfekcionismus, nízké sebevědomí nebo trauma mohou riziko vzniku PPP zvyšovat.

Psychice neprospívá ani tlak společnosti na dokonalý vzhled, média propagující nerealistické ideály krásy, a kulturní normy týkající se jídla a tělesného vzhledu.

 

Co se stane, když se nebudete léčit?

Co může nastat, když tento závažný problém v podobě poruchy příjmu potravy nebudete řešit? Dlouhodobé PPP mohou vést k závažným zdravotním problémům jako je podvýživa, srdeční potíže, poškození trávicího systému, osteoporóza a další chronické zdravotní problémy. PPP současně  často vedou k dlouhodobým psychickým problémům, včetně chronické deprese, úzkosti, poruch spánku, a zvýšeného rizika sebevraždy.

Diagnostika PPP obvykle zahrnuje důkladné hodnocení zdravotního stavu, rozhovor s pacientem a někdy i jeho blízkými, a použití specifických diagnostických kritérií. Jaké léčebné metody lze použít? 

 

Psychoterapie

Psychoterapie je základním kamenem léčby PPP. Kognitivně-behaviorální terapie (CBT) je jedním z nejúčinnějších přístupů, protože pomáhá pacientům změnit jejich myšlenkové vzorce a chování.

 

Farmakoterapie

Léky mohou být použity ke zmírnění příznaků deprese, úzkosti a dalších psychických problémů spojených s PPP. Nicméně nejsou obvykle první volbou léčby.

 

Nutriční terapie

Spolupráce s odborníkem na výživu je klíčová pro obnovení zdravých stravovacích návyků a vyvážené výživy.

 

 

10 kroků k sebelásce a šťastnějšímu životu

Pokud u vás některá z poruch příjmu potravy již vypukla, sami na to nestačíte a budete potřebovat odbornou pomoc. V případě, že nejste spokojeni se svým vzhledem, začínáte pociťovat tlak společnosti a médií nebo hledáte cestu sami k sobě, máme pro vás 10 tipů, jak zlepšit vztah sami k sobě a naučit se mít se rádi

1. Přijměte sebe sama

Ano, tenhle bod se lépe píše, než praktikuje. Proces přijetí sebe samotného mnohdy vyžaduje čas a trpělivost. Naučte se přijmout své tělo takové, jaké je. Mnoho z nás má tendenci soustředit se na své nedostatky, ale je důležité si uvědomit, že každý z nás je jedinečný a má své vlastní krásné rysy. Pokuste se zaměřit na pozitivní stránky svého vzhledu a oceňujte své tělo za to, co pro vás každý den dokáže. Někdy to bývají právě nedostatky, které nás od sebe odlišují a dělají nás krásnými

 

2. Sebehodnota nezávislá na vzhledu

Vzhled není vše. Jedná se o častou používanou frázi, která však vše vystihuje. Sebeúcta by neměla být založena pouze na vzhledu. Uvědomte si, že nejste pouhá fyzická schránka, ale jste především jedinečná osobnost se svými vlastnostmi, pocity, touhami a potřebami. Je důležité rozvíjet také své dovednosti, zájmy a vztahy. Uvědomění si vlastní hodnoty na základě osobních úspěchů, rozvoje a kvalit vám pomůže zjistit, že na na dokonalém vzhledu nezáleží. Pamatujte, nikdo nikdy dokonalý nebyl, není a ani nebude.

3. Nesrovnávejte se s ostatními

Média často prezentují nerealistické a idealizované obrazy krásy. Naučte se být kritičtí k tomu, co vidíte v televizi, na sociálních sítích nebo v časopisech. Uvědomte si, že mnoho těchto obrázků je upravených a neodráží skutečnost. Nesrovnávejte se s něčím, co neexistuje. Na sociálních sítích v dnešní době najdete spoustu osobností, které ukazují realitu takovou, jaká je. Nesrovnávejte se s ideály krásy, které jsou vytvořené pomocí photoshopů a s nereálnymi životy, které jsou pouze naaranžovány tak, aby zapadaly do vyumělkovaného světa sociálních sítí

 

4. Vyberte si pozitivní vzory

Obklopujte se pozitivními vzory, které propagují zdravý přístup k tělu a stravování. Hledejte inspiraci u osob, které jsou autentické a podporují zdravý životní styl bez extrémů. Věnujte pozornost tomu, koho na sociálních sítích sledujete. Profily a osoby, které vám místo předávání inspirace a motivace způsobují spíše nepříjemné pocity, přestaňte sledovat. Svou pozornost věnujte pouze těm, se kterými se cítíte šťastně a motivovaně, toxicčtí lidé ve vašem životě nemají místo.

 

5. Jezte vyváženě

Naučte se jíst vyváženě, pravidelně a bez extrémních omezení. Jezte menší porce 5x denně. Pokud mezi jídly nepociťujete velký hlad, dejte si alespoň svačinu v podobě proteinu nebo oříšků, které vám dodají potřebné živiny a podpoří vaše zdraví. Zdravé stravování zahrnuje všechny skupiny potravin a není omezující. Důležité je najít rovnováhu a vyhnout se extrémním dietám, které mohou vést k rozvoji PPP. Přehnaně si nekontrolujte jídlo, nevažte si ho ani nepočítejte kalorie. Dopřejte svému tělu dostatečné množství vitamínů a minerálů  a vězte, že neexistují zdravá a nezdravá jídla. Vše závisí na rovnováze a na množství snědeného jídla

 

 

6. Poslouchejte své tělo

Naslouchejte svému tělu a jeho potřebám. Pokud máte hlad, najděte si čas na jídlo. Pokud jste sytí, nepřejídejte se na sílu. V případě, že máte chuť na konkrétní potravinu, dejte si ji a nic si nezakazujte. Jste unavení? Odpočiňte si. Respektování přirozených signálů těla je klíčové pro udržení zdravého vztahu k jídlu i k sobě samotnému, a proto mu naslouchejte. 

 

7. Pravidelně se hýbejte

Pravidelné cvičení je skvělý způsob, jak zlepšit své fyzické i psychické zdraví. Vyberte si aktivity, které vás baví a které můžete dělat dlouhodobě. Pohyb by měl být radostí, ne povinností. Pokud ostatní chodí běhat a vy běh nesnášíte, nenuťte se do něj. Najděte si takovou aktivitu, která vám bude přinášet radost. A pamatujte, děláte to především pro sebe

 

8. Stanovte si realistické cíle

Stanovte si realistické a dosažitelné cíle, které nejsou zaměřené jen na vzhled, ale také na zlepšení vaší celkové pohody. Místo snahy o "dokonalé tělo" se zaměřte na to, abyste se cítili dobře ve své vlastní kůži, což zahrnuje nejen fyzické cvičení, ale také práci na své psychické stránce. Každý den si vytvářejte menší a splnitelné cíle, které vás časem ve finále posunou o obrovský kus. Také si pište deník, do kterého si můžete zapisovat, co jste daný den zvládli, za co jste vděční nebo na co se těšíte.

9. Naučte se zvládat stres

Stres je jedním z hlavních faktorů, které mohou přispět k rozvoji PPP. Pracujte se svými emocemi. Rozpoznejte, co vám navozuje stres a snažte se danou situaci vyřešit. Neprokrastinujte a začněte se vypořádávat se situacemi, které vás znervózňují. V dnešní hektické době se stresu zcela nevyhnete, ale záleží čistě na vás, jak s ním naložíte.

 

10. Nejste v tom sami

Obklopte se lidmi, kteří vás podporují a přijímají takové, jací jste. Pozitivní sociální vazby mohou výrazně přispět k vaší psychické pohodě a pomoci vám odolat negativním vlivům. Nebojte se mluvit o svých pocitech, nezadržujte je a pusťte je ven. Věřte, že lidé, kteří vás milují, vám rádi nabídnou pomocnou ruku. Nejste v tom sami

 

Co si z článku odnést?

Poruchy příjmu potravy jsou komplexní a závažná onemocnění, které vyžaduje citlivý přístup a odbornou pomoc. Rozpoznání příznaků a včasná intervence mohou výrazně zlepšit šance na úspěšné zotavení. Pokud vy nebo někdo z vašich blízkých trpí poruchou příjmu potravy, neváhejte vyhledat pomoc a podporu. Naučte se mít se rádi a pracujte na sebelásce, která je důležitá nejen pro prevenci PPP, ale také pro dosažení šťastného a harmonického života

 

 

Našli jste v článku chybu?

Napište nám prosím na info@venira.cz a ihned se pustíme do opravy.

Zpět do obchodu